به نام خدا
اوضع العلم ما وقف علي اللسان و ارفعه ما ظهر في الجوارح و الاركان
نهج البلاغه، حكمت ۲۹
پست ترين دانش، دانشي است كه در سطح زبان، متوقف شود و والاترين دانش، آن است كه در كل وجود فرد، ظاهر و منعكس گردد .
مقدمه
از آنجا كه تفكر و تعمق در پديده هاي عالم هستي كه همه آنها از ذرات كوچك تا كرات و كهكشانهاي بي انتهـا مخلوقات خداوند متعال هستند ، ظرفيت بي انتهايي را در ارضاي كنجكاوي انسان در كشف حقـايق و روابـط بـين پد يده ها در جهت دستيابي به اعتقاد عميق و ايمان پايدار به خدا دارد ،از اينروست كه در قرآن ،خدا ي باري تعـالي دستور موكد به جستجوي درطبيعت و توجه به قدرت لايزال الهي در آفرينش عالم هستي دارد
در همين راستا كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خود را موظف و مكلف مي داند با پيش بيني برنامه هاي مناسب ايـن فرصـت را براي كودكان ونوجوانان فراهم نمايد تا حاصل كلاس هاي و فعاليتهاي كانون ، تنها انتقال پاره اي از مفاهيم به ذهن اعضا نباشد بنابراين بايد سعي كنيم علاوه بر مفاهيم پايه ، راهي به اعضا نشان دهيم كه خودشان بتوانند به دنبال معرفت و دانش مورد نياز خود بگردند و به يك يادگيرنده ي مادام العمر تبديل شوند .
به همين منظـور ما در صدد يم تا با انجام كارگاه هاي مختلف علمي يادگيري در آنان تقويت گردد
كارگاه هاي مختلف علمي عملي به علت ماهيت هيجاني و اكتشافي خود ،ميل به يادگيري را در اعضا تقويت مي كنـد و بـه علّت ماهيت فرايندي خود راه و روش يادگيري را نيز به آنها مي آموزد بنابراين مي تواند ابزاري بسيار قوي در خدمت پرورش به معناي واقعي باشد
مركز 3 كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مجموعه اي از مباحث زيست شناسي همراه با آزمايشات مربوط به آنها را فراهم نموده است تا كودكان و نوجوانان خود به همراهي مربي آزمايشات را انجام داده و از اين طريق بتوان به اهداف زير دست پيدا كرد:
1- ايجاد بستر مناسب براي ظهور توانايي هاي فكري و ذوقي و كشف اين تواناييها در كودكان. و نوجوانان.
2- كشف استعدادهاي فكري كودكان و نوجوانان و پرورش صحيح آن استعداد به سوي علم
3- به نشانه ها و آيات الهي هر چه بيشتر پي ببرند .
4- تشويق و ترغيب آنان به انجام آزمايشات بزرگتر